كارجو پلاس كارجو پلاس .

كارجو پلاس

حقوق وزارت كاري شامل چه مواردي است؟ چگونه تعيين مي‌شود و افزايش آن تحت تأثير چه عواملي قرار دارد؟

براساس آخرين خبر از جلسه شوراي عالي كار، ميزان افزايش حقوق ۱۴۰۰ معادل با ۳۹% اعلام شد. افزايش قيمت‌ها و نرخ تورم موجب شده بود حقوق كارگران كفاف مخارج و هزينه‌هاي آن‌ها را ندهد و هميشه در مورد اينكه حقوق كارگري بايد افزايش بيشتري داشته باشد بحث و گمانه زني وجود داشت. امسال مبلغ افزايش حقوق بسيار بيشتر از سال‌هاي گذشته است و با افزايش حقوق ۱۴۰۰ به ميزان ۳۹% حداقل مزد كارگري بالاتر از ۴ ميليون تومان خواهد بود. البته اين ميزان افزايش حقوق مربوط به حداقل حقوق وزارت كار است و در مورد ساير سطح مزدي ميزان افزايش معادل ۲۶% در نظر گرفته شده است.

تا به حال از خودتان پرسيده‌ايد كه چرا كار مي‌كنيد؟ هر كس براي اين پرسش جواب‌هاي متعددي در ذهن دارد؛ اما بدون شك دريافت حقوق و دستمزد يكي از اصلي‌ترين دلايل هر فرد براي كار كردن است. بدون دريافت درآمد كافي و مناسب، كمتر كسي حاضر است در مجموعه‌اي و براي فرد ديگري كار كند. اما سوال اصلي اينجاست كه حقوق و دستمزد كافي چقدر است و چگونه تعيين مي‌شود؟ 

نگراني از تامين هزينه‌هاي خانواده، عدم امنيت شغلي و فشارهاي روزافزون اقتصادي و رواني، مشكلات روزمره‌اي هستند كه كارگران و كارمندان با آنها دست‌وپنجه نرم مي‌كنند. در اين ميان تنها كاري كه از دست اين افراد برمي‌آيد؛ انتظار براي تصويب قانون افزايش حقوق در مجلس و شوراي عالي كار است.

در شرايطي كه برخي از كسب و كارها و صاحبان مشاغل آزاد، در سال گذشته چندين بار قيمت اجناس و يا خدمات خود را افزايش داده‌اند تا مطابق با هزينه‌هاي سال جاري باشد؛ كارگران و كارمندان براي افزايش چند درصدي دستمزد خود بايد تا انتهاي سال يا حتي بيشتر از آن منتظر بمانند.

از سال‌ها پيش، شوراي عالي و وزارت كار تمام تلاش خود را كرده‌اند تا با وضع قوانيني، از تضييع حقوق كارگران و كارمندان جلوگيري كرده و حداقلي براي حقوق دريافتي تعيين كنند. اما قطعا تفاوت شاياني بين افراد تازه‌كار و افراد باسابقه و يا مديران و كارمندان وجود دارد. بنابراين مبالغي كه در قراردادها ذكر مي‌شود؛ بيشتر از هر چيز به عرف بازار براي آن شغل و سمت بستگي دارد.

بر اساس تورم سالانه و شرايط اقتصادي، هر سال حقوق وزارت كار مقداري افزايش مي‌يابد. اما بسياري اعتقاد دارند اين افزايش حقوق همچنان براي گذران زندگي كارمندان و كارگران كافي نيست. اين در حالي است كه برخي از واحدهاي خصوصي، از پرداخت همين حقوق به كاركنان خودداري مي‌كنند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ تير ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۰۸:۰۷ توسط:محيا باقري موضوع:

راهنماي استخدام راننده و راننده پايه يك

رانندگي يكي از مشاغل كاربردي و حساس است و اكثر شركت‌ها، كارخانه‌ها و سازمان‌‌‌ها براي حمل و جابجايي محصولات خود به استخدام راننده پايه يك نياز دارند. افرادي كه متقاضي اين موقعيت شغلي هستند لازم است قبل از هرچيز گواهينامه پايه يك رانندگي را كسب كرده باشند. البته به جز گواهينامه، فردي كه مي‌خواهد به عنوان راننده استخدام شود بايد تجربه و مهارت بالايي در رانندگي به مدت طولاني را داشته باشد. در اين مقاله، در مورد شرايط آگهي هاي استخدام راننده پايه يك و مدارك و مهارت‌هاي مورد نياز براي آن صحبت خواهيم كرد.

آشنايي با راننده پايه يك

راننده پايه يك به فردي مي‌گويند كه بعد از قبولي در آزمون‌هاي تئوري و عملي موفق به كسب گواهينامه پايه يكم شده باشد. اين فرد بعد از مدتي كارآموزي در كنار يك راننده باتجربه (به عنوان شاگرد شوفر) مي‌تواند به عنوان راننده پايه يك استخدام شود. رانندگان پايه يكم مجوز رانندگي ماشين‌هاي سنگين بالاي ۶ تن مثل كاميون، خاور و تريلي را دارند و اغلب وظيفه حمل و جابجايي بار و محصولات در سطح شهر يا به شهرهاي ديگر را برعهده دارند.

در ادامه در مورد شرايط لازم براي گواهينامه پايه يك صحبت خواهيم كرد كه ممكن است در آگهي‌هاي استخدام به آن‌ها بخورد كنيد.

آشنايي با گواهينامه پايه يك

به طور كلي، براي رانندگي ماشين‌‌هاي سنگين به داشتن گواهينامه پايه يكم نياز خواهيد داشت. ماشين سنگين به ماشين‌هايي گفته مي‌‌شود كه وزن آن‌ها و ظرفيت باربريشان بيشتر از ۶ تن باشد. همچنين اتوبوس‌هايي كه بيشتر از ۲۶ مسافر دارند نيز جزء ماشين‌هاي سنگين دسته بندي مي‌شوند.

هم آقايان و هم خانم‌ها در صورت پذيرفته شدن در آزمون رانندگي پايه يك مي‌‌توانند اين گواهينامه را دريافت كنند و با آن مشغول به كار شوند. افرادي كه مي‌خواهند گواهينامه پايه يك دريافت كنند لازم است قبلا گواهينامه پايه ۲ را دريافت كرده باشند و به زمان انقضاي آن حداقل ۶ ماه مانده باشد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ تير ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۰۶:۲۷ توسط:محيا باقري موضوع: