كارجو پلاس كارجو پلاس .

كارجو پلاس

استخدام مشهد از نگاه آمار

شهر مشهد دومين شهر پرجمعيت كشور است. اين شهر، مركز استان خراسان رضوي است كه در حال پايان تجربه‌ي عبور يك موج جمعيتي از سن اشتغال مي‌باشد. بنابراين، انتظار مي‌رود كه در بازه‌ي زماني ۵ الي ۱۰ سال آينده ميزان مراجعه به كاريابي مشهد براي پيدا كردن فرصت‌هاي شغلي، بسيار كاهش يابد. با اين حال، با توجه به جمعيت بسيار بالاي افراد داراي سنين ۵-۹ ساله در اين استان، انتظار مي‌رود كه پس از بازه‌ي زماني مورد اشاره، مجددا رقابت براي تصاحب فرصت‌هاي استخدام مشهد و خراسان رضوي به شدت افزايش پيدا كند.

عمده‌ي نيروي كار استان خراسان رضوي در بخش خدمات مشغول به كار است كه بيشتر اين آمار، مربوط به مركز استان مي‌باشد. بين ۳۰ الي ۴۰ درصد از جمعيت اين استان، چه در بخش‌هاي شهري و چه در بخش‌هاي روستايي، در بخش صنعت فعاليت دارند. كشاورزي، سهم كمي از اقتصاد كل استان ولي بيش از ۴۰ درصد از آمار اشتغال مناطق روستايي را به خودش اختصاص داده است. محصول كشاورزي اصلي استان خراسان رضوي، زعفران است و شركت‌هاي صنايع غذايي اين استان كه سهم زيادي از بخش صنعتي آن را به خودش اختصاص مي‌دهند، وابسته به طلاي سرخ ايران هستند.

در اين مقاله مي‌خواهيم در رابطه با آمار كاريابي مشهد و استان خراسان رضوي صحبت كنيم. همچنين، بخش‌هاي اقتصادي اصلي استان را به شما معرفي خواهيم كرد و به شما خواهيم گفت كه فارغ‌التحصيلان كدام رشته‌ها شانس بيشتري براي به كار گمارده شدن در دومين شهر پرجمعيت ايران دارند.

آمار اشتغال در مشهد از طريق مراكز كاريابي

مطابق با آماري كه در سال ۱۳۹۸ در استان خراسان رضوي گردآوري شده است، تعداد ۲۷۰۵۳ فرصت شغلي در مراكز كاريابي كل استان و تعداد ۱۷۴۸۴ فرصت شغلي تنها در مراكز كاريابي مشهد به ثبت رسيده است. اختلاف قابل توجه تعداد فرصت‌هاي شغلي ثبت شده در شهر مشهد در مقايسه با كل استان خراسان رضوي، نسبت به اختلاف جمعيت مركز اين استان در مقايسه با كل استان، مي‌‌تواند به تمركز بيشتر نيروي كار شهر مشهد در بخش خدمات باشد زيرا اكثر شركت‌هاي خدماتي، نيروهاي مورد نياز خود را از طريق ثبت آگهي در مراكز كاريابي، جذب مي‌كنند. دليل ديگر مي‌تواند استقبال بيشتر كسب‌وكارها از كاريابي‌ها در شهرهاي بزرگ‌تر به عنوان روشي براي پيدا كردن نيروي انساني باشد. اين در حالي است كه در شهرهاي كوچك، ارتباطات بين افراد نقش مؤثرتري در جذب نيروي انساني دارند.

آمار كل متقاضيان كار ثبت شده در مراكز كاريابي كل استان خراسان رضوي در سال ۱۳۹۸، تعداد ۴۵۳۵۰ نفر بوده است. از اين تعداد، ۲۷۹۰۴ نفر در مركز استان ثبت نام كرده‌اند.

آمار به كار گمارده شدگان از طريق مراكز كاريابي در كل استان خراسان رضوي در سال ۱۳۹۸، تعداد ۹۷۹۶ نفر بوده است. اين در حالي است كه آمار به كار گمارده شدگان به واسطه‌ي مراكز كاريابي در مركز استان در آن سال، ۵۳۲‍۱ نفر گزارش شده است.

وضعيت تحصيلات و نقش آن در استخدام مشهد

مطابق با آمار سال ۱۳۹۸، ميزان ۹۵/۱ درصد از جمعيت شاغل و ۹۷/۷ درصد از جمعيت بيكار در استان خراسان رضوي، با سواد بوده‌اند. از جمعيت شاغل استان، تنها ۲۰/۹ درصد داراي تحصيلات دانشگاهي و متأسفانه از جمعيت بيكار استان، ۳۵/۱ درصد، تحصيلات عالي داشته‌اند. اين آمار به روشني نشان مي‌دهد كه تعداد زيادي از فارغ‌التحصيلان دانشگاهي در استان خراسان رضوي، بيكار هستند. البته اين آمار در مقايسه با استان‌هاي ديگر كشور، چندان نامطلوب نيست. نكته‌ي جالب توجه اين است كه آمار بيكاران داراي مدرك تحصيلي دانشگاهي سال به سال بيشتر شده است. اين موضوع مي‌تواند نشان‌دهنده‌ي افزايش شديد آمار فارغ‌ااتحصيلان دانشگاهي در اين استان بوده باشد كه رقابت براي تصاحب فرصت‌هاي شغلي را در ميان اين گروه جمعيتي افزايش داده است.

مطابق با آمار سال ۱۳۹۷، از تعداد ۴۱۱۹۹ نفر متقاضيان كار ثبت نام شده در مراكز كاريابي استان خراسان رضوي، بيش از ۱۲ هزار نفر داراي مدرك تحصيلي ليسانس يا بالاتر و بيش از ۱۳ هزار نفر داراي مدرك ديپلم بودند. اين ارقام فاصله‌ي زيادي با تعداد افراد جوياي كار داراي سطوح پايين‌تر تحصيلات دارند. اين موضوع هم مي‌تواند نتيجه‌ي تعداد زياد افراد داراي ديپلم يا مدرك دانشگاهي باشد. در نتيجه، عمده‌ي متقاضيان ثبت نام در مراكز كاريابي استان و به ويژه مراكز كاريابي مشهد، داراي بالاترين سطوح تحصيلات بوده‌اند.

از اين تعداد متقاضي كار، تعداد ۱۱۲۷۲ نفر به كار گمارده شده‌اند كه ۲۷۰۹ نفر داراي مدارك تحصيلي بالاتر از ليسانس و ۴۵۱۹ نفر داراي مدرك تحصيلي ديپلم بوده‌اند. ۲۲۰۷ نفر نيز با مدرك تحصيلي پايان دوره‌ي راهنمايي، موفق به پيدا كردن كار شده‌اند. اين موضوع نشان مي‌دهد كه بيشتر فرصت‌هاي شغلي در استان خراسان رضوي و مركز آن، براي افراد فاقد تحصيلات دانشگاهي مناسب هستند. از آن‌جايي كه اكثر فرصت‌هاي شغلي ثبت شده در مراكز كاريابي مشهد مربوط به بخش خدمات و مشاغلي مثل منشي، كارمند اداري، مهماندار هتل، قطار يا هواپيما، فروشنده، پذيرش هتل و … هستند، اين آمار منطقي به نظر مي‌رسد زيرا بيشتر مشاغل خدماتي، نيازمندي سواد تحصيلي در حد مدرك ديپلم و نه بيشتر هستند.

بنابراين مي‌توان نتيجه گرفت كه تحصيلات دانشگاهي خيلي نمي‌تواند در استان خراسان رضوي و مركز آن، به ويژه براي پيدا كردن كار در بخش خدمات، به شانس پيدا كردن شغل براي شما كمكي كند.

چه مشاغلي در مشهد حقوق بالايي دارند؟

عمده‌ي فرصت‌هاي كار در مشهد با حقوق بالا مربوط به برنامه‌نويسي و مشاغل مرتبط با فروش مثل بازارياب و كارشناس فروش است. با توجه به اينكه شهر اين شهر بعد از شهر تهران دومين شهر پرجمعيت كشور مي‌باشد، بسياري از شركت‌ها براي فروش محصولات يا خدمات خود در اين شهر تلاش مي‌كنند. به همين دليل، بخش زيادي از فرصت‌هاي شغلي ثبت شده در مراكز كاريابي مشهد، مربوط به شغل‌هاي فروش و بازاريابي يا فرصت‌هاي شغلي مربوط به نمايندگي شركت‌هايي است كه دفاتر اصلي آن‌ها در شهرهاي ديگر، به ويژه تهران قرار دارد.

از سوي ديگر، با توجه به اهميت بخش خدمات در اين شهر پرجمعيت و نيز با توجه به روند ديجيتالي شدن و اينترنتي شدن بسياري از خدمات، خيلي از كسب‌وكارها در شهر مشهد، نيازمند برنامه‌نويس هستند و رقابت بالايي براي جذب برنامه‌نويس در اين شهر برقرار است. به همين دليل، برنامه‌نويس‌ها نيز مي‌توانند با حقوق بالايي در اين شهر كار پيدا كنند.

نقش صنايع استان خراسان رضوي در استخدام مشهد

بيش از ۳۰ درصد از نيروي كار شهر مشهد در بخش صنايع مشغول به كار هستند. از مهم‌ترين صنايع اين شهر و استان خراسان رضوي، مي‌توان به معادن متعدد فلزات قيمتي و نيمه‌قيمتي در اين استان اشاره كرد. بنابراين، مهندسين معدن شانس خوبي براي پيدا كردن شغل در اين استان و مركز آن دارند.

تا همين چند سال پيش، استان خراسان به سه بخش جنوبي، رضوي و شمالي تفكيك نشده بود. به همين دليل، شهر مشهد مركز بسياري از كسب‌وكارهاي مرتبط با زعفران بود كه بيشترين ميزان كشت آن در جهان، در استان خراسان جنوبي است. چندين شركت معتبر صنايع غذايي در شهر اين شهر نيازمند فارغ‌التحصيلان رشته‌ي مهندسي صنايع غذايي هستند. وجود اين شركت‌ها سبب رونق كلي بخش صنايع غذايي در استان خراسان رضوي شده است و بخشي از فرصت‌هاي اشتغال ثبت شده در مراكز كاريابي مشهد، مربوط به بخش صنايع غذايي است. به همين دليل، مي‌توان گفت كه فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي مهندسي صنايع غذايي و مهندسي شيمي نيز شانس خوبي براي پيدا كردن مشاغل مرتبط با رشته‌ي خود در اين شهر دارند.

جمع‌بندي

شهر مشهد با جمعيت بيش از ۳ ميليون‌نفر، دومين شهر پرجمعيت ايران است. با توجه به توزيع جمعيت در گروه‌هاي سني در اين شهر، انتظار مي‌رود كه در يك بازه‌ي ۵-۱۰ ساله كه رفته رفته از ۲ الي ۳ سال آينده شروع مي‌شود، به دليل كاهش شديد جمعيت در سن اشتغال، شاهد كاهش رقابت براي تصاحب فرصت‌هاي شغلي و در نتيجه بهبود وضعيت كاريابي مشهد باشيم.

اين شهر يك شهر توريستي است و عمده‌ي نيروي كار آن در بخش خدمات فعال هستند و سهم كشاورزي از نيروي كار استان خراسان رضوي و مركز آن، بسيار ناچيز است. مهم‌ترين صنايع اين استان، صنايع معدني و صنايع غذايي مي‌باشند.

آمار گردآوري شده از مراكز كاريابي در دومين شهر پرجمعيت ايران نشان مي‌دهد كه شانس استخدام شدن براي افراد داراي مدرك تحصيلي ديپلم بيش از افراد داراي مدرك تحصيلي دانشگاهي است. به علاوه،شانس خام‌ها و آقايان براي تصاحب استخدام مشهد، تقريبا برابر است.

اكثر فرصت‌هاي كار در مركز خراسان رضوي با حقوق بالا مربوط به مشاغل برنامه‌نويسي و فروش مي‌باشند. همچنين، فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي مهندسي معدن و صنايع غذايي نيز شانس بالايي براي استخدام جديد مرتبط با رشته‌ي خود در شهر مشهد و استان خراسان رضوي دارند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۴۳:۴۳ توسط:محيا باقري موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :