كارجو پلاس كارجو پلاس .

كارجو پلاس

حقوق وزارت كاري شامل چه مواردي است؟ چگونه تعيين مي‌شود و افزايش آن تحت تأثير چه عواملي قرار دارد؟

حقوق وزارت كاري و دستورالعمل افزايش آن

رساله و در اواخر ساله دولت موظف است ميزان افزايش حقوق كارمندان دولت را اعلام كند. براساس اين افزايش حقوق، ميزان حداقل حقوق وزارت كار نيز محاسبه مي‌شود. البته براي افزايش حقوق حداقلي كارگران لازم است جلسه شوراي عالي تشكيل شود و حاضرين در مورد مبلغ نهايي به توافق برسند.

شوراي عالي كار از نمايندگان سه گروه مختلف تشكيل مي‌شود: نمايندگان كارگران، نمايندگان كارفرمايان و نمايندگان دولت. اين نمايندگان در جلسه شوراي عالي شركت مي‌كنند و در مورد حق و حقوق كارگران و ميزان افزايش حقوق در سال بعد تصميم گيري مي‌كنند. رقمي كه در اين جلسه مورد توافق قرار بگيرد حداقل حقوق كارگري در سال بعدي خواهد بود. البته علاوه بر حقوق، در مورد ساير رديف‌هاي مزدي مثل حق مسكن، بن، حق اولاد و حق سنوات نيز تصميم گيري مي‌شود.

در سال ۱۳۶۹ و پس از مدت‌ها كش و قوس بر سر جزئيات، سند جامع حمايت از حقوق كارگر، به تصويب رسيد. اين قانون در دوازده فصل كلي تدوين شده است و در آن سعي شده به تمام مسائل بين كارگر و كارفرما رسيدگي شود. در فصل دوم اين قانون درباره حق‌السعي يا حقوق كارگر صحبت شده است.

شوراي عالي كار يكي از زيرمجموعه‌هاي وزارت تعاون، كار و رفاه امور اجتماعي است كه برخي وظايف و مسئوليت‌هاي مربوط به قانون كار، از جمله تعيين ميزان حقوق كارگري را بر عهده دارد. اعضاي شوراي عالي كار از ۹ نفر عضو تشكيل مي‌شود كه شامل وزير تعاون، كار و رفاه امور اجتماعي، دو نفر به تاييد هيئت وزيران، سه نفر نماينده كارگران و سه نفر نماينده كارفرمايان است. در جلسه شوراي عالي در مورد ميزان افزايش حقوق حداقلي كارگري بحث و گفتگو انجام مي‌شود و رقم توافق شده به عنوان ميزان افزايش حقوق در سال بعد ابلاغ خواهد شد.

حقوق وزارت كاري شامل چه مواردي است؟

حق السعي

مجموع مبلغ مزد و مزاياي نقدي و غيرنقدي كه به كارگر مشمول قانون كار تعلق پيدا مي‌كند. مزد و حقوق، كمك عايله مندي، هزينه مسكن، خواربار و اياب و ذهاب، پاداش افزايش توليد و نظاير آن بخشي از موارد مبلغ حق السعي كارگري هستند.

عيدي

فردي كه يك سال گذشته در واحد كارگاهي مشغول بوده باشد؛ در پايان سال مبلغي برابر با دو برابر حقوق پايه ماهيانه خود به عنوان عيدي دريافت خواهد كرد. اگر ميزان كاركرد شما از يك سال كمتر باشد؛ تعداد ماه‌هايي كه مشغول به‌كار بوده‌ايد را در دو برابر حقوق پايه ماهيانه‌تان ضرب كرده و به ۱۲ تقسيم كنيد. البته براي محاسبه دقيق‌تر معمولا از حقوق و دستمزد روزانه استفاده مي‌شود.

حق اولاد

با توجه به هزينه‌هاي بيشتر متاهلين نسبت به مجردين، قانون براي حمايت بيشتر از خانواده ها رديفي به اسم حق اولاد را تعريف كرده است. البته استفاده از اين حق دو شرط اصلي دارد:

  • فرزندان تحت تكفل كارگر يا زير ۱۸ سال باشند يا مشغول به تحصيل باشند يا براساس نظر كميسيون پزشكي از كار افتاده تشخيص داده شوند.
  • كارگر بايد حداقل ۷۲۰ روز سابقه پرداخت حق بيمه داشته باشد.

سنوات

سنوات يكي از مزاياي اجباري است كه در پايان سال كاري به كارگر يا كارمند پرداخت مي‌شود. مبلغ حق سنوات به‌ازاي هر يك سال برابر با يك ماه از حقوق‌تان خواهد بود. توجه داشته باشيد كه اين مبلغ در هر صورت به شما تعلق مي‌گيرد و حتي استعفا از كار در هر زماني يا ترك كار هم مانع از دريافت سنوات نخواهد شد. البته حق سنوات با پايه سنوات متفاوت است. فرمول محاسبه سنوات به شكل زير است:

تعداد ماه‌هاي كاركرد × آخرين پايه حقوق ۱۲

براي پيدا كردن شغل و كار مورد علاقه خوبه سايت كار و كاريابي مراجعه كنيد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ تير ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۰۸:۰۷ توسط:محيا باقري موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :