كارجو پلاس كارجو پلاس .

كارجو پلاس

معرفي كسب و كارهاي رايج در قم و فرصت‌هاي استخدام در اين استان

در اين مقاله مي‌خواهيم در رابطه با فرصت‌هاي استخدام در قم صحبت كنيم. استان قم يكي از صنعتي‌ترين استان‌هاي كشور است. عمده‌ي نيروي كار اين استان در دو بخش صنعت و خدمات مشغول به كار هستند و بخش كشاورزي، فقط فرصت‌هاي شغلي معدودي، به ويژه براي فارغ‌التحصيلان رشته‌ي مهندسي كشاورزي دارد.

وجود مرقد حضرت معصومه و حوزه‌هاي علميه و مدارس مذهبي و قرارگيري در مسير مواصلاتي استان‌هاي مختلف ايران از جمله دلايلي هستند كه قم را به منطقه‌اي مهم تبديل كرده‌اند. در حال حاضر، صنعت گردشگري مذهبي، صنايع دستي و سوغاتي، صنايع و معادن، بخش كشاورزي و بخش خدمات از جمله زمينه‌هاي مهم اقتصادي اين استان هستند.

استان قم داراي ۷ شهرك صنعتي مهم شامل شهرك‌هاي صنعتي سلفچگان و شكوهيه و منطقه‌ي صنعتي است كه همه‌ي آن‌ها از اهميت استراتژيك براي كشور برخوردارند. مهم‌ترين صنايع قم عبارتند از: صنايع نساجي، صنايع غذايي، توليد لوازم خانگي، صنايع نفت و پتروشيمي و صنايع فلزي.

آمار بيكاري و اشتفال در استان قم

بر اساس اطلاعات مندرج در صفحه ويكي پدياي استان قم، نرخ بيكاري جمعيت قم در سال 1391 برابر با 11.3% بوده است كه اندكي از ميانگين كشوري (12.3) پايين‌تر بوده است. همچنين نرخ مشاركت اقتصادي نيروي كار اين استان در جمعيت 10 ساله و بيشتر برابر با 39.5 درصد بوده است كه اين شاخص در بين زنان و مردان به ترتيب 11.2 و 66.6 درصد بوده است. نرخ بيكاري قم در جمعيت 10 سال به بالا 10.1 درصد بوده كه اين شاخص در بين مردان و زنان به ترتيب 8.85% و 22.7% بوده است.

صنعت و معدن، شريان حياتي اقتصاد قم

حدود ۱۰۰ معدن در استان قم فعال هستند. اين استان با داشتن ۲ درصد از ذخاير معدني كشور، فرصت‌هاي متعددي براي استخدام رشته‌هاي مهندسي معدن، زمين‌شناسي، مهندسي صنايع و ديگر رشته‌هاي مرتبط دارد. طلا، مس، آهن، روي، منگنز، نمك و سنگ‌هاي ساختماني، از مهم‌ترين محصولات معدني قم هستند.

استان قم از نظر وجود معادن بسيار غني است و در حال حاضر 13 نوع مواد معدني قابل استخراج از معادن اين استان هستند. در واقع، از 102 معدن كشف شده استان قم، 71 معدن در حال فعاليت هستند و سنگ‌هاي ساختماني، گچ و نمك از جمله مهم‌ترين معادن قم به شمار مي‌روند. مسلماً حضور اين همه معدن فعال باعث اشتغال‌زايي و افزايش فرصت‌هاي استخدام قم شده و كارجويان با تخصص‌هاي مختلف مي‌توانند در اين معادن مشغول به كار شوند. بر اساس آمار، 39% از شاغلين و فرصت‌هاي استخدام قم مربوط به بخش صنعت بوده است.

قم يكي از صنعتي‌ترين استان‌هاي كشور و داراي زيرساخت‌هاي ريلي، زميني و هوايي مناسب براي ارتباط با تهران است. اين استان شهرك‌هاي صنعتي متعددي دارد كه يكي از مهم‌ترين آن‌ها، شهرك صنعتي سلفچگان مي‌باشد. به علاوه، استان قم معادن متعددي در خود جاي داده است.

شهرك صنعتي شكوهيه و فرصت هاي شغلي متعدد در آن

نزديكي به تهران و استان‌هاي صنعتي بزرگ مثل اصفهان و اراك و قرارگيري در مسير ارتباطي استان‌هاي شمالي با جنوبي و استان‌هاي شرقي با غربي باعث شده اين استان از نظر اقتصادي و صنعتي اهميت و جايگاه بالايي پيدا كند. از همين رو، در سال‌هاي اخير شهرك‌هاي صنعتي متعددي در قم راه‌اندازي شده‌اند. برخي از مطرح‌ترين شهرك‌هاي صنعتي قم عبارت‌اند از: شهرك صنعتي سلفچگان، شهرك صنعتي شكوهيه، شهرك صنعتي چاپ و نشر، شهرك صنعتي خورآباد، شهرك صنعتي محمودآباد و شهرك صنعتي قنوات.

شهرك شكوهيه در كيلومتر ۱۲ جاده قديم قم تهران قرار دارد و دسترسي به آن به نسبت ديگر شهرك‌هاي صنعتي قم، راحت‌تر است. مهم‌ترين و بزرگ‌ترين واحدهاي صنعت نساجي قم در شهرك شكوهيه قرار دارند. به علاوه، تعداد زيادي واحد صنعتي فعال در حوزه‌ي صنايع غذايي در شهرك شكوهيه فعاليت دارند. گذشته از اين‌ها، سه كارخانه‌ي مهم قطعه‌سازي صنعت خودروي كشور در اين شهرك كار مي‌كنند. واحدهاي توليد صنايع فلزي و صنايع دارويي، از ديگر واحدهاي صنعتي شهرك شكوهيه هستند. 

فرصت‌هاي شغلي زياد در بخش خدمات و گردشگري در استان قم

بيش از ۵۰ درصد از نيروي كار استان قم در بخش خدمات مشغول به كار هستند. استان قم به دليل اهميت مذهبي‌اش، سالانه ميزبان مسافران و زائران ايراني و خارجي متعددي است. نياز اين مسافران و زائران به خدماتي مثل هتل و رستوران، كسب‌وكارهاي متعددي در قم ايجاد كرده و بخش زيادي از نيروي كار اين استان، در اين بخش اقتصادي مشغول به كار شده‌اند.

شركت‌هاي دولتي و خصوصي، كسب و كارهاي مختلف مثل كسب و كارهاي آنلاين و … همگي زيرمجموعه بخش خدمات قرار مي‌گيرند. بخش عمده آگهي‌هاي استخدام قم كه در سايت جاب ويژن منتشر مي‌شوند نيز مربوط به بخش خدمات است.

نزديك به ۳۰۰ واحد اقامتي در استان قم وجود دارند كه از ظرفيت بالايي براي پذيرش مسافر برخوردار هستند. همچنين، وجود آژانس‌هاي مسافرتي متعدد در اين استان، فرصت‌هاي شغلي متعددي براي نيروهاي كار تخصصي و غيرتخصصي فرآهم آورده است.

استان قم و به ويژه شهر قم به دليل اماكن مذهبي و زيارتي مثل مرقد حضرت معصومه، مسجد جمكران و حوزه علميه قم يكي از شهرهاي زيارتي و مذهبي ايران است و در زمينه گردشگري مذهبي بسيار فعال است. مسافران و زائران زيادي همه ساله از شهرهاي مختلف ايران و همچنين از كشورهاي مجاور براي زيارت و زندگي به قم مي‌آيند. حضور اين همه گردشگر باعث رونق و گسترش مشاغل و كسب و كارهاي مرتبط مثل هتل و مسافرخانه، رستوران، حمل و نقل، صنايع دستي و فروش سوغات قم و … شده است و يكي از منابع اصلي درآمدزايي و رشد اقتصادي اين منطقه بوده است.

بازار كار خوب براي مهندسي كشاورزي با وجود بحران آب در قم

با اينكه درصد بسيار ناچيزي از فرصت‌هاي استخدام امروز قم مربوط به بخش كشاورزي است ولي كمبود منابع آبي در كنار زمين‌هاي حاصلخيز، سبب شده است تا نياز بالايي به استخدام مهندس كشاورزي در قم براي امكان‌پذير ساختن استفاده از اين زمين‌هاي حاصلخيز با مصرف بهينه‌ي آب، وجود داشته باشد.

استان قم به دليل وضعيت آب و هوا و شرايط نامناسب زمين و آب در مقايسه با بسياري از استان‌هاي ديگر رونق بالايي ندارد. با اين حال، در برخي نقاط معتدل‌تر محصولاتي چون گندم و جو كشت مي‌شود. اين استان از نظر كشت انار و نيز حائز اهميت است و حدود 20% اراضي كشاورزي را باغات تشكيل مي‌دهند. البته به دليل موقعيت جغرافيايي قم، بخش اصلي باغات قم در مناطق معتدل و كوهستاني جنوب و غرب استان قرار گرفته‌اند. ميوه‌هاي چون فندق، گلابي، گيلاس، انار و پسته از جمله محصولات معروف باغات قم هستند. پسته پردرآمدترين محصول اين استان است و سالانه 1 تن پسته از باغات اين استان برداشت مي‌شود كه ارزشي معادل 20 ميليون دلار دارد.

تمامي اين توليدات بخش كشاورزي، نياز به نيروي كار تخصصي و دانش مهندسين كشاورزي دارند. با مراجعه به سايت جاب ويژن مي‌توانيد براي فرصت‌هاي استخدام قم در حوزه‌ي مهندسي كشاورزي رزومه بفرستيد.

براي پيدا كردن فرصت‌هاي كار در قم و ارسال رزومه به آن‌ها مي‌توانيد به سايت استخدام جاب ويژن مراجعه كنيد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۴۸:۱۲ توسط:محيا باقري موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :