كارجو پلاس كارجو پلاس .

كارجو پلاس

وظايف و مهارت‌هاي مورد نياز مهندسان برق

رشته مهندسي برق يكي از پركاربردترين و محبوب‌ترين رشته‌هاي دانشگاهي است و از گذشته رقابت سختي هم براي پذيرش آن در دانشگاه وجود داشته است. اما آيا واقعا بازار كار و استخدام مهندس برق قدرت در ايران نسبت به ساير شغل‌هاي مهندسي خوب است؟ اينطور به نظر مي‌رسد كه اگرچه تقاضا براي جذب مهندس برق كم نيست؛ اما براي كارفرما مهارت‌ها و توانمندي‌هاي جانبي اهميت بيشتري نسبت به درس‌هايي كه در دانشگاه خوانده‌ايد دارد.

اين شغل نيز همانند ساير مشاغل مهندسي، در كشورهاي توسعه‌يافته رشد كندي دارد. در مقابل، در كشورهاي در حال توسعه كه هنوز زيرساخت‌ها كامل نشده‌اند و پروژه‌هاي ساخت‌وساز با سرعت قابل توجهي در حال زياد شدن هستند، نياز به اين رشته بسيار زياد است.

در اين مطلب مي‌خواهيم در رابطه با وظايف، مهارت‌هاي مهندس برق و بازار كار مهندسي برق صحبت مي‌كنيم؛ پس همراه ما باشيد.

وظايف مهندس برق در سازمان‌ها چيست؟

وقتي صحبت از مهندسي برق مي‌شود، اولين چيزي كه به ذهن بسياري از ما مي‌رسد، برق‌كشي ساختمان است. اما به طور كلي وظايف مهندس برق عبارت‌اند از:

  • بازرسي مكان پروژه
  • بررسي سيستم‌هاي الكتريكي و دستگاه‌هاي الكترونيكي
  • مديريت طراحي و ساخت سيستم‌هاي الكتريكي
  • طراحي تأسيسات ولتاژ بالا مثل سيستم‌هاي سيم‌كشي و سيستم‌هاي روشنايي

چرا سازمان‌ها به دنبال استخدام مهندس برق هستند؟

معمولا سازمان‌هاي خصوصي و دولتي كه به دنبال جذب و استخدام مهندس برق هستند؛ در حوزه صنعت يا خدمات فعاليت مي‌كنند. اين سازمان‌ها، بسته به نوع فعاليت انتظار دارند مهندس برق سيستم‌ها و ابزارهاي الكتريكي و الكترونيكي را طراحي و توليد كند. همچنين در صورت نياز بايد به سايت‌ها و شهرهايي كه تجهيزات الكترونيكي در آن محل‌ها نصب شده‌اند سركشي كنند و ميزان كاركرد و كارايي وسايل را بررسي كنند.

مهندسان برق در چه سازمان‌هايي كار مي‌كنند؟

مهندسين برق معمولا در يك زمينه خاص مثل الكترونيك، ميكروالكترونيك، پردازش سيگنال، برق، ارتباطات از راه دور و ابزار دقيق، تخصص دارند و در شركت‌ها و سازمان‌هاي مربوط به تخصص خود مشغول به كار مي‌شوند. مهندسان برق مي‌توانند در محيط‌هاي كاري متفاوتي مانند آزمايشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي، معادن، كارخانه‌هاي صنعتي و توليدي، نيروگاه‌ها و سازمان‌هاي دولتي مشغول به كار شوند. البته مهندسان برق مي‌توانند در زمينه‌هايي مانند علوم فيزيكي، مهندسي، خودرو، هوافضا، مهندسي ساختمان و سازه، طراحي و ساخت سخت‌افزارها، تجهيزات پزشكي، هواپيما و… هم كار كنند.

براي استخدام مهندس برق به چه مهارت‌هايي توجه مي‌شود؟

اگرچه درس‌هايي كه شما در دانشگاه مي‌خوانيد بسيار سخت و پيچيده هستند؛ اما براي كارفرما كافي نيستند. شما علاوه بر تسلط به مهارت‌هاي سخت بايد به مهارت‌هاي نرم هم مسلط باشيد تا سازماني كه درخواست جذب مهندس برق داده را مجاب كنيد كه از بين متقاضيان فراوان، شما را انتخاب كند. در ادامه بيشتر در مورد مهارت‌ها صحبت مي‌كنيم.

مهارت‌هاي سخت مورد نياز مهندس برق

اكثر كارها با استفاده از نرم‌افزارها انجام مي‌شوند. البته تعداد نرم‌افزارهاي مهندسي برق تقريبا زياد است و شما با توجه به تخصص و زمينه كاريتان انتخاب مي‌كنيد كه روي كدام يك از نرم‌افزارها تسلط بيشتري داشته باشيد.

از جمله نرم‌افزارهاي مهمي كه معمولا مهندسان برق بايد به آن تسلط داشته باشند، مي‌توانيم به موارد زير اشاره كنيم.

  • Altium Designer؛ شبيه‌ساز مدارات الكترونيكي
  • Codevision AVR؛ برنامه‌نويسي ميكروكنترلرهاي AVR
  • Proteus Design؛ استفاده از آن براي تحليل‌هاي مداري
  • AutoCAD Electrical؛ نقشه‌كشي‌هاي صنعت برق
  • و ...

هم‌چنين شما بايد علاوه بر تسلط به نرم‌افزارهاي تخصصي، توانايي كدنويسي با زبان‌هايي مانند پايتون، C را داشته باشيد. به علاوه تسلط به نرم افزار متلب براي انجام محاسبات پيچيده و سخت در صنايع برقي لازمه كار شما است.

مهارت‌هاي نرم يك مهندس برق

همانطور كه مي‌دانيد بخشي از اين مهارت‌ها، فني هستند و به توانايي شما در حيطه تخصصي‌تان برمي‌گردند؛ اما تعداد ديگري از مهارت‌هايي كه بايد به آنها تسلط داشته باشيد؛ مهارت‌هاي عمومي يا اصطلاحا مهارت‌هاي نرم هستند كه از طريق تمرين به‌دست مي‌آيند.

  • تمركز و دقت بالا

كار با سيستم‌هاي الكترونيكي به تمركز ودقت بسيار زيادي احتياج دارد و اگر از آن دست افرادي هستيد كه به راحتي تمركز خود را از دست مي‌دهيد؛ در حل مشكلات و طراحي سيستم‌ها با مشكلات جدي مواجه خواهيد شد.

  • ابتكار عمل

 همه سيستم‌ها و تجهيزات از يك الگو پيروي نمي‌كنند و ممكن است هر بار مشكل جديدي براي قطعات به وجود بيايد. شما بايد بتوانيد ايرادات و مشكلات كار را در كمترين زمان حل كنيد.

  • مهارت‌هاي بين فردي و روحيه همكاري

 قرار نيست به‌عنوان يك مهندس برق تنها پشت ميزي بنشينيد و كار كنيد. شما بايد با تكنسين‌ها، مديران پروژه، كارفرماها و…. همكاري كنيد و درك متقابلي از خواسته‌ها، توانمندي‌ها و نقاط ضعف و قوت يكديگر داشته باشيد.

  • مهارت‌هاي رياضي

 قطعا فردي كه در دانشگاه در رشته مهندسي برق پذيرفته شده، تسلط خوبي به مهارت‌هاي رياضي دارد؛ اما باز هم ممكن است در برخي از موقعيت‌‎هاي شغلي نياز به توانايي‌هاي بيشتري در اين زمينه داشته باشد.

  • دست به آچار بودن (مهارت و توانايي كار عملي)

كارفرما به دنبال فردي مي‌گردد كه حتي در نبود تكنسين‌ها بتواند مشكلات اوليه تجهيزات و قطعات را پيدا و حل كند.

  • مهارت نوشتن

 شايد نياز به مهارت نوشتن براي جذب مهندس برق منطقي به نظر نرسد؛ اما خوب است بدانيد كه بخشي از وظايف اين فرد، اين است كه كتابچه‌هاي راهنماي تعمير و نگهداري قطعات و تجهيزات، اسناد طراحي و نشريات فني سيستم‌ها و محصولات توليد و طراحي شده را فراهم كند. قطعا اگر در نوشتن مهارت نداشته باشيد؛ در اين زمينه با مشكل مواجه خواهيد شد.

  • زبان انگليسي

مهارت‌هاي نوشتاري و گفتاري شما در زبان انگليسي، شانس شما را براي استخدام مهندس برق بالا خواهد برد. چرا كه براي كار در اين رشته و طراحي سيستم‌هاي كارآمد و بهينه نياز داريد جديدترين اطلاعات را مطالعه كنيد.

نتيجه‌گيري

از زماني كه اديسون نيروي برق را به خدمت نيازهاي بشري مانند روشنايي درآورد تا به حال، تجهيزات، سيستم‌ها و روش‌هاي الكتريكي و الكترونيكي بسياري راه خود را به صنايع مختلف باز كرده‌اند. كسي كه مي‌تواند اين سيستم‌ها و قطعات را طراحي كند؛ توسعه ببخشد و بر نحوه كار آنها نظارت كند مهندس برق است.

اگرچه منابع درسي و دانشگاهي براي اين رشته بسيار سخت و پيچيده هستند؛ اما بايد علاوه بر آنها به زبان انگليسي و نرم‌افزارهاي تخصصي هم مسلط باشيد. مهارت‌هاي زبان انگليسي از آن رو براي شما اهميت دارد كه بتوانيد منابع تخصصي و اصلي را مطالعه كنيد و از علم روز مطلع باشيد. توانايي كار با نرم‌افزارها هم يكي از اصلي‌ترين خواسته‌هاي كارفرما در هنگام جذب مهندس برق است.

سازمان‌هاي دولتي مانند صنايع نظامي، هواپيمايي و هوافضا، خودرو‌سازي، شركت‌هاي مخابراتي و صنايع موشكي و مشاغلي مثل ساخت و ساز، مهندسي پزشكي و نيروگاه‌ها به دنبال استخدام مهندس برق هستند براي مشاهده جديدترين فرصت‌هاي شغلي به سايت هاي استخدام مراجعه كنيد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۳۱:۳۸ توسط:محيا باقري موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :