كارجو پلاس كارجو پلاس .

كارجو پلاس

يك رزومه‌ي حرفه‌اي شامل چه بخش‌هايي است و بايدها و نبايدهاي هر بخش كدامند؟

مي‌دانستيد تنها ۲% رزومه‌هاي ارسالي به مصاحبه دعوت مي‌شوند و مسئول بررسي فقط ۲۰ ثانيه براي بررسي رزومه شما زمان صرف مي‌كند؟ متاسفانه بسياري از كارجويان توانمند و باتجربه تنها به خاطر نداشتن رزومه مناسب و استاندارد هرگز به جلسه مصاحبه دعوت نمي‌شوند.

يك رزومه‌ي استاندارد داراي بخش‌هاي مشخصي است كه نوشتن هر كدام از آن‌ها، اصول و قواعد خاص خود را دارد.

رزومه اولين مواجهه كارفرما با شما و توانايي‌هايتان است و كوچك‌ترين اشتباهي در ساخت رزومه مي‌تواند به ردشدن درخواست شما منجر بشود. مطمئنا هيچ كس دوست ندارد درخواست شغلي‌اش تنها به خاطر اشتباهات كوچك در رزومه‌نويسي پذيرفته نشود. اما برخي اشتباهات رايج و متداول وجود دارند كه بسياري از كارجويان نادانسته مرتكب آن مي‌شوند.

شما مي‌توانيد از يك رزومه‌ساز رايگان استفاده كنيد تا اشتباهات در رزومه‌نويسي به حداقل برسد.

اگر تازه فارغ‌التحصيل شده‌ايد، مسير شغلي‌تان را تغيير داده‌ايد يا به دنبال موقعيت شغلي بهتري هستيد قبل از هرچيز به يك رزومه تاثيرگذار و حرفه‌اي نياز داريد. رزومه نويسي شايد براي بسياري از كارجويان كار سخت و چالش‌برانگيزي به نظر برسد؛ اما با رعايت چند اصل ساده و توجه به نكات رزومه نويسي مي‌توانيد به راحتي رزومه كاري استانداردي براي خود بسازيد و شانس ديده شدن و دعوت خود به مصاحبه استخدام در يك شركت معتبر را بالاتر ببريد.

در اين مقاله مي‌خواهيم بخش‌هاي مختلف يك رزومه‌ي استاندارد را به شما معرفي كنيم و بايدها و نبايدهاي هر بخش را براي شما شرح دهيم.

بخش هدر: اطلاعات تماس

براي رزومه نويسي به روش اصولي مي‌‌بايست رزومه را با اطلاعات تماس يا بخش هدر شروع كنيد. در اين بخش اطلاعات شخصي مثل نام و نام خانوادگي و اطلاعات تماس شامل شماره موبايل، ايميل كاري و آدرس نوشته مي‌شود. اگر پروفايل لينكدين داريد حتما لينك آن را در همين قسمت قرار دهيد. اگر هنوز در لينكدين عضو نيستيد پيشنهاد مي‌كنيم عضو شويد و پروفايل خود را كامل كنيد.

بخش اول رزومه: عبارت شخصي

عبارت شخصي كه معمولا در رزومه‌هاي ايراني خيلي رايج نيست، يك معرفي كوتاه ۱۵۰ كلمه‌اي و غير رسمي از فرد است. در اين بخش به سوالات زير جواب داده مي‌شود:

  • شما چه كسي هستيد؟
  • چه چيزي ارائه مي‌دهيد؟
  • اهداف شغلي شما چيست؟

در اين بخش نيازي نيست كه خيلي رسمي باشيد و سعي كنيد اين بخش را صميمانه بنويسيد. بخش عبارت شخصي بايد با فونت كوچكتر و معمولا در گوشه‌ي رزومه ولي در بالاترين بخش آن نوشته شود. هدف اين است كه اين بخش خيلي مورد تأكيد نباشد تا كارفرما روي بخش بعدي كه مهم‌ترين بخش رزومه مي‌باشد، يعني سوابق شغلي، تمركز نمايد.

بخش دوم: سابقه كار

اين بخش يكي از مهم‌ترين و تاثيرگذارترين بخش‌هاي رزومه نويسي است و بيشترين بخش رزومه را به خود اختصاص مي‌دهد. توصيه مي‌كنيم با دقت و صادقانه اين بخش را تكميل كنيد و از نوشتن سوابق كاري نادرست و غيرقابل استناد خودداري كنيد. تجربيات و سوابق كاري را براساس ترتيب زماني معكوس بنويسيد؛ يعني با جديدترين و آخرين شغلي كه داشته‌ايد شروع كنيد.

اين بخش بايد شامل تمامي تجربيات مرتبط كاري شما باشد. تجربيات كاري خود را به ترتيب از جديدترين تا قديمي‌ترين آن‌ها ليست كنيد. اين بخش بايد شامل عنوان شغلي، نام سازمان يا شركت، مدت زمان فعاليت در آن جايگاه شغلي و مسئوليت‌هاي كليدي شما باشد.

يكي از اشتباهات متداول كه بسياري از كارجويان انجام مي‌‌دهند اضافه نكردن تاريخ و پايان مشاغل گذشته است. دليل اين كار مي‌تواند كوتاه بودن سابقه كاري يا وجود خلاء و وقفه‌هاي كاري در بين تجربيات كاري باشد. اما به ياد داشته باشيد كه اشاره نكردن به مدت زمان اشتغال مي‌تواند تاثيري به مراتب بدتر داشته باشد و شما را به عنوان فردي غيرحرفه‌‌اي نشان دهد. پس در بخش سوابق كاري حتما تاريخ شروع همكاري و تاريخ خاتمه همكاري را به تفكيك سال و ماه قيد كنيد. اگر بين تجربيات كاري‌تان چندين ماه وقفه و خلاء داشته‌ايد مي‌‌توانيد در بخش‌هاي ديگر با افزودن فعاليت‌هاي داوطلبانه، تحصيل در دانشگاه، شركت در كارگاه‌ها و دوره‌هاي آموزشي و …اين وقفه را پر كنيد.

بخش سوم: مهارت‌ها و توانمندي‌ها

اين بخش در گذشته در انتهاي رزومه و به عنوان بخشي فرعي اضافه مي‌شد. اما مديران جذب و استخدام و منابع انساني روز به روز توجه و علاقه بيشتري به اين بخش نشان مي‌دهند و در گزينش كارجويان آن را در نظر مي‌گيرند. بنابراين تكميل اين بخش مي‌توانيد تاثير زيادي در ديده شدن رزومه كاري شما داشته باشد.
هر شغلي نياز به مهارت‌ها و توانمندي‌هاي خاصي دارد و با تكميل اين بخش مي‌توانيد نشان دهيد كه توانمندي‌هاي لازم براي تصدي موقعيت شغلي را داريد.

در اين بخش نبايد مبالغه كنيد و دروغ بگوييد بلكه صادقانه مهارت‌هايي را كه داريد و سطح تسلط خود به آن مهارت‌ها (ضعيف، متوسط يا قوي) را بيان كنيد.

درست است كه مبالغه و اطلاعات دروغ مي‌تواند باعث خراب شدن وجهه حرفه‌اي شما بشود؛ اما تواضع و دست كم گرفتن خود نيز يكي از اشتباهات رايج در ساخت رزومه به حساب مي‌آيد. هدف از تهيه Resume، نشان دادن تجربيات كاري، مهارت‌هاي و توانايي‌هاي شماست؛ بنابراين تواضع را كنار بگذاريد و صادقانه به تمامي دستاوردها، موفقيت‌هاي شغلي و توانمندي‌ها و مهارت‌هايي كه داريد اشاره كنيد. حتي اگر در مسير شغلي خود، جوايز يا پاداشي كسب كرده‌ايد (مثل كارمند نمونه) حتما به آن اشاره كنيد.

بخش چهارم: تحصيلات

از آن جا كه بسياري از موقعيت‌هاي شغلي نيازمند ميزان خاصي از تحصيلات هستند؛ تكميل بخش تحصيلات دانشگاهي اهميت زيادي دارد. با اين حال، اين بخش بهتر است كوتاه و مختصر نوشته شود و بخش زيادي از رزومه را به خود اختصاص ندهد. تنها به صورت تيتروار و حتي داخل جدول، نام دانشگاه، شهر، رشته و مقطع تحصيلي، زمان شروع و پايان تحصيلات اشاره كنيد.

ترتيب ارائه اطلاعات در رزومه‌نويسي اهميت بسيار زيادي دارد. يكي از اشتباهاتي كه بسياري از كارجويان انجام مي‌دهند قرار دادن اطلاعات تحصيلي در ابتداي resume است!

حتي اگر دانشجو هستيد يا تازه فارغ التحصيل شده‌ايد و هنوز سابقه كاري نداريد هم نبايد رزومه‌تان را با تحصيلات دانشگاهي شروع كنيد. در مقاله رزومه نويسي در مورد اصول صحيح نوشتن رزومه و ترتيب و اولويت بخش‌هاي مختلف صحبت كرديم و گفتيم كه بعد از اطلاعات تماس، لازم است به شرح سوابق كاري و تجربيات حرفه‌اي بپردازيد. مدارك و سوابق تحصيلي بعد از بخش تجربيات كاري و به صورت كوتاه و خلاصه بايد نوشته شود.

با استفاده از يك رزومه‌ساز استاندارد، ديگر نيازي نيست كه نگران ترتيب درست بخش‌هاي مختلف در رزومه‌ي خود باشيد.

ديگر بخش‌هاي رزومه كه از اهميت كمتري برخوردارند عبارتند از دستآوردها و افتخارات، علاقه‌مندي‌ها و سرگرمي‌ها و درباره‌ي من.

چرا استفاده از رزومه‌ساز جاب ويژن احتمال استخدام شما را بيشتر مي‌كند؟


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۲۸:۵۱ توسط:محيا باقري موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :